Miesięcznik BIZNES.meble.pl maj 2023

15 BIZNES.MEBLE.PL | MAJ 2023 ZMIANY W ŁAŃCUCHACH DOSTAW • RAPORT nia należytej staranności w odniesieniu do łańcuchów dostaw. W tej sytuacji do- browolne zobowiązania okazały się nie- wystarczające, a konieczna stała się zmia- na przepisów. Już wywołała ona sprzeciw m.in. VDMA. Zarówno niemieckie, jak i planowane europejskie, prawo dotyczące łańcucha do- staw przerzucają odpowiedzialność za pracę dzieci, grzechy środowiskowe czy ucisk spo- łeczny na firmy. To nie może się udać i zmusi wiele firm do wycofania się z niektórych kra- jów – ze szkodą dla lokalnych społeczności – alarmuje organizacja. WYZWANIA W LOGISTYCE Współpraca to główna zaleta globalne- go podejścia do biznesu – zwracają uwa- gę specjaliści zajmujący się rynkiemmebli w Niemczech. Drewno z Europy Wschod- niej, tkaniny z Ameryki Południowej, technologie z Azji: produkty wyposażenia wnętrz, które oferują niemieccy produ- cenci, często są wynikiem międzynarodo- wej współpracy. Jednak co się dzieje, gdy światowe kryzysy, takie jak pandemia CO- VID-19, czy wojna w Ukrainie, stanowią poważne wyzwanie dla globalnych łańcu- chów dostaw? Łańcuchy dostaw w niemieckim prze- myśle meblarskim znalazły się pod presją w trakcie trwania pandemii. Różne skutki pierwszej blokady koronawirusowej w mar- cu 2020 roku obejmowały przerwy w pro- dukcji u dostawców i ograniczenia w prze- pływie towarów przez granice. Opóźnienia w dostawach dostarczanych elementów spowodowane przez ostatnie blokady koro- nawirusowe w Chinach i wynikające z nich zatory w portach również obciążały bran- żę – tak jeszcze niedawno opisywał sytu- ację producentów mebli w Niemczech Jan Kurth, dyrektor generalny Stowarzysze- nia Niemieckiego Przemysłu Meblarskie- go (VDM). Teraz na łańcuchy dostaw poważnie wpływa wojna Rosji z Ukrainą. Do tego do- chodzą skutki sankcji nałożonych przez UE na Rosję i Białoruś: zakazów importu i eks- portu. Dla niektórych firm z naszego sto- warzyszenia import z tych krajów jest nie- zbędny. Szczególnie w przypadku produkcji stelaży listwowych i materiałów wypełnia- jących do produkcji mebli tapicerowanych, znaczna część specjalistycznych materiałów drzewnych często pochodzi z Rosji i Białoru- si. Istnieją również problemy w logistyce ze względu na poważny brak kierowców samo- chodów ciężarowych – informuje Jan Kurth. OPÓŹNIENIA I ICH SKUTKI Gdy łańcuch dostaw zostaje zakłóco- ny lub nawet zatrzymany, wtedy napraw- dę zaczynają się problemy dla dostawców i producentów, a także dla sprzedawców detalicznych i klientów. Handel detaliczny meblami wciąż doświadcza opóźnień w do- stawach z niektórych segmentów przemy- słu meblarskiego z powodu zakłóceń w łań- cuchu dostaw – wyjaśnia Jan Kurth. I tak jakby wydłużone czasy dostaw nie były wystarczającym powodem do zmartwień, inne czynniki również powodują wzro- sty ceny. Niedobór surowców, wąskie gar- dła w łańcuchach dostawach, ciągle jesz- cze pandemia, a od ponad roku wojna – to największe zagrożenia dla światowe- go handlu światowego, wymieniane przez wielu respondentów badania przeprowa- dzonego przez Stowarzyszenie TÜV. Jak dotąd nic nie wskazuje na to, by problemy te zostały rozwiązane a sytu- acja uległa poprawie. Firmy będą musiały ponownie przeanalizować swoje łańcuchy dostaw i sposób pozyskiwania materiałów. To wydaje się nieuniknione. PROBLEMY STWARZAJĄ MOŻLIWOŚCI Równocześnie jednak Jan Kurth za- uważył ostatnio optymistycznie nastraja- brokingu w WTW. – Przedsiębiorstwa wy- ciągnęły wnioski z kryzysu łańcucha dostaw i aktywnie pracują nad zwiększeniem swojej odporności na przyszłe wstrząsy, ale wiele jeszcze pozostaje do zrobienia. PANDEMIA, WOJNA, WRESZCIE ZMIANY W PRAWIE Trudno porównywać wpływ COVID-19, wojny w Ukrainie, czy braków kadrowych, które w ostatnim czasie wywołały poważ- ne problemy w łańcuchu dostaw, z no- wymi przepisami, które w tym roku we- szły w życie za naszą zachodnią granicą, ale wszystkie te czynniki mają wpływ na konkurencyjność polskich firm. O jakich zmianach mowa? Od 1 stycznia 2023 r. w Niemczech obo- wiązują nowe przepisy dotyczące należytej staranności w łańcuchu dostaw (Lieferket- tensorgfaltspflichtengesetz; Supply Chain Act). Oznacza to, że niemiecki kontrahent może zapytać polskiego eksportera na przy- kład o to, czy jego firma przestrzega praw człowieka oraz jaki ma wpływ na środowi- sko. Odmowa udzielenia odpowiedzi może wpłynąć na możliwość dalszej współpracy, ale to nie wszystko, co się zmieniło – infor- muje Krajowa Izba Gospodarcza. Jak zauważa KIG, zachowanie kon- kurencyjnej pozycji oraz utrzymanie się w łańcuchach dostaw kontrahentów za Odrą może być teraz dużym wyzwaniem, zwłaszcza dla tych firm, którym obce są zagadnienia zrównoważonego rozwoju. Niemieckie firmy coraz częściej pytają pol- skich dostawców o ich stosunek do kwe- stii ESG – czyli wpływ na środowisko i lu- dzi (pracowników, lokalne społeczności oraz użytkowników/klientów), a także tzw. ład korporacyjny. Należy się spodziewać, że już wkrótce uwzględnianie zagadnień zrów- noważonego rozwoju w działalności będzie dodatkowym czynnikiem wpływającym na ocenę oferty, tak samo istotnym jak cena, jakość usługi lub produktu, czy bliskość ryn- ku – konstatuje Izba. Podczas zorganizowanego przez KIG webinaru: „Jak zachować konkuren- cyjność na rynku niemieckim? Eksport a ESG”, który odbył się 13 kwietnia, Bo- rys D. Sawicki, radca prawny kierujący zespołem ds. ESG w kancelarii Sołtysiń- ski Kawecki & Szlęzak, poinformował, że przeprowadzone w 2020 r. w Niemczech badanie pokazało, że mniej niż 1/5 przed- siębiorstw zatrudniających powyżej 500 pracowników spełniała swoje zobowiąza- Sławomir Grzelczak, Prezes BIG InfoMonitor: Jest wiele obszarów, na które nie mamy wpływu, dlatego tym bardziej tam, gdzie możemy, powinniśmy zrobić wszystko, aby obniżyć ryzyko w łańcuchu dostaw. Robienie zapasów zmniej- sza negatywne skutki dla prowadzonej działalności. Co ciekawe, handlowcy gromadzą rezerwy nie tylko ze wzglę- du na możliwe braki i podwyżki cen, ale też żeby zdobyć przewagę konkurencyjną i sprzedać z zyskiem. Natomiast wszystkie branże co do zasady mierzą się aktualnie z de- globalizacją łańcucha dostaw, w tym koniecznością skrócenia ich, nawet w obliczu większych kosztów produkcyjnych w Europie.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=