Miesięcznik BIZNES.meble.pl wrzesień 2024

58 DESIGN • WYWIAD BIZNES MEBLE.PL | WRZESIEŃ 2024 Mamy problem z marką „polskie meble” Maciej Leszczyński, design manager, założyciel Metis Design Studio, o tym, czym jest design management, a także o szansach i zagrożeniach podczas budowania marki w branży meblarskiej. ROZMAWIAŁA: ANNA SZYPULSKA C zym jest design management i na czym polega w odniesie- niu do firm z branży meblar- skiej? Design management to bardzo szero- ki zakres. Maksymalnie upraszczając, to wsparcie budowania biznesów z przewa- gą konkurencyjną w postaci dobrze zapro- jektowanych produktów, usług i strate- gii marketingowej. Szeroko pojęty sposób budowania przewag konkurencyjnych w sposób zaprojektowany, w sposób kom- pleksowy, zorientowany na użytkowni- ka i jego zrozumienie. W podobny sposób buduje się startupy, ale to nie muszą być startupy. Tradycyjne firmy mogą dokład- nie tak samo działać w wybranych sekto- rach. To kwestia np. innowacyjności. W odniesieniu do branży np. meblar- skiej, to nie kreowanie samego produktu, ale całego jego otoczenia, w sposób prze- myślany, rozumiejący potrzebę rynku, na którym ma się znaleźć oraz zasoby moż- liwe do jego osiągnięcia. Te zasoby mogą być finansowe, organizacyjne, czasowe etc. Można to rozumieć przez budowanie silnej marki: produktowej lub usługowej oraz tworzenie odpowiednich produktów według ustalonej strategii oraz ciągłej jej weryfikacji rynkowej na bazie sprzedaży. Jakie kompetencje design managera sprawiają, że producent mebli chciałby z nim pracować? Jest to bardzo indywidualny temat. Stopień zaawansowania potrzeb jest bar- dzo różny. Czasami te kompetencje już są po stronie producenta mebli i trzeba po prostu opracować plan i go wdrożyć. Cza- sem potrzebne są wszystkie kompeten- cje: marketingowe, sprzedażowe, mana- gerskie, wsparcie projektowania i rozwoju produktu, sposób budowania budżetu. Moją specjalizacją są meble, jestem również technologiem drewna. To spra- wia, że wyjątkowo dobrze rozumiem za- równo produkcję, jak i marketing, i sprze- daż. Dobry design manager rozumie i łączy wiele światów, włączając w to swo- ją sieć kontaktów. Producent często nie posiada wszystkich zasobów lub jednego, kluczowego. To naprawdę zależy. A czym jest według Pana marka? Jakie są przewagi wynikające z posiadania marki? Marka to produkt/usługa mająca swo- ją rozpoznawalność, tożsamość. Kojarzą- ca się ze spełnioną obietnicą. To może być obietnica np. niskiej ceny, wysokiej jako- ści, reprezentatywności, czegoś, z czym ludzie chcą się utożsamiać nabywając ją lub są pewni, że obietnica zostanie speł- niona. W to przynajmniej celuje marka, je- śli chce osiągać sukces komercyjny. Ja za- wsze porównuję marki do ludzi. Każda dobra marka ma swoją osobo- wość i jest zupełnie inna niż reszta. Ma cel i misję i zgodnie z nią dostarcza war- tość do klienta. Jej produkty odpowiada- ją na potrzebę, której obietnica spełnie- nia jest w credo marki. Jeśli posiada się dobrą markę, przewagą na rynku jest to, że ludzie ją rozpoznają i chętnie kupują, w opcji optimum polecają innym. Marka może mieć klientów powracających B2B i dużo łatwiej się skaluje (w tym na ryn- ki zagraniczne). To wszystko oczywiście zależy też od produktu i rynku na jakim działa/ma działać. Na rynku funkcjonują marki meblar- skie, które nie mają swojej produkcji – jakie są plusy, a jakie minusy tego rozwiązania? Plusem nieposiadania własnej produk- cji przez markę jest na pewno brak po- trzeby nabywania bardzo specjalistycznej wiedzy, która jest zgłębiana przez lata. Co może odstraszać od własnej produkcji to również konieczna inwestycja w park ma- szynowy, konieczność przywiązania do danej technologii produkcji – tym samym limitowanie się pod kątem możliwości rozwoju zróżnicowanych ze względu na technologię i materiał wzorów przemy- słowych. Posiadanie produkcji to również ogromna odpowiedzialność i konieczność zapewnienia popytu pod moce produkcyj- ne. Nie mając produkcji własnej jest się też bardziej niezależnym cenowo. Zawsze można znaleźć alternatywę cenową, któ- ra nie zawsze musi odbijać się na jakości. Minusem nieposiadania własnej pro- dukcji, zwłaszcza przy małej skali zamó- wień (na początku), jest marginalne trak- towanie przez dobrych producentów, trudność we wdrażaniu nowych wzorów (prototypowanie jest drogie i trwa długo). W cenie produktu znajduje się pełna mar- ża producenta, co podbija cenę i powodu-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=