Miesięcznik BIZNES.meble.pl luty 2025

ANALIZA • BRANŻA r e k l a m a 9 kluczowych wniosków z raportu: 1. W 2023 roku grupa Polaków o rocznych dochodach równych lub wyższych niż 120 tys. zł zwiększyła się o 34% r/r. 2. Liczba osób w Polsce posiadających aktywa netto o wartości przekraczającej 1 mln dola- rów amerykańskich wzrosła o 23% r/r. 3. Średnie zarobki osób z grupy bogatych* wzrosły o 4%, natomiast bardzo boga- tych** pozostały na poziomie 188,2 tys. zł miesięcznie. 4. Nieco ponad 40% aktywów netto Polaków stanowią depozyty (wzrost wartości o 10,5% r/r), a drugie miejsce pod tym względem zajmują inwestycje (wzrost wartości o 6,6% r/r).* 5. Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła w 2024 roku o 24,6% r/r, osiągając 55,6 mld zł. 6. Segment samochodów premium i luksu- sowych wciąż obejmuje największą część rynku dóbr luksusowych w Polsce (64,8%), jego wartość w 2024 roku osiągnęła 36 mld zł, co oznacza wzrost o 34,8%. 7. Największą dynamiką wzrostu wartości w 2024 roku cechowały się segmenty samochodów premium i luksusowych oraz luksusowych usług hotelarskich i SPA. 8. Rynek sztuki w Polsce w 2023 roku osiągnął wartość 567,7 mln zł, z czego 350,6 mln zł pochodziło ze sprzedaży dzieł na aukcjach. 9. Dominującą kategorią na rynku dzieł sztuki było malarstwo, które w 2023 roku stanowiło aż 83% ogólnej sprzedaży w tym segmencie. * O dochodzie w przedziale 600 tys. – 1 mln zł rocznie. ** O dochodzie powyżej 1 mln zł rocznie. Konsumenci poszukują unikalnych przeżyć Tomasz Wiśniewski Partner, Deal Advisory, Szef Zespołu Wycen w Europie Środkowo-Wschodniej, KPMG w Polsce: Większość danych wskazuje, że w 2024 roku przełamany zostanie stereotyp – kondycja rynku dóbr luksusowych nie pozostanie odporna na globalne wstrząsy gospodarcze. Co prawda w poprzedniej edycji raportu potwierdziliśmy tezę o odporności, jednak wyraźnie widać, że druga połowa tego roku przyniesie bolesne rozczarowanie wielu markom luksusowym. Notowane spółki z tego sektora zaliczyły kilkunastopro- centowe straty, podczas gdy indeks szerokiego rynku urósł o niemal 10%. Przyczyną osłabienia sektora luksusowego jest spadek dynamiki sprzedaży wiodących marek, co uwidacznia się w obniżonych zyskach. Popyt na kluczowych rynkach – w USA i Chinach – w 2024 roku był niższy niż prognozowano. Sukces marek luksusowych zależeć będzie od sposobu zarządzania w warunkach wysokiej zmienności ekonomicznej i w konfrontacji z kluczowymi trendami rynkowymi. Jednym z najważniejszych jest rosnące znaczenie ekskluzywnych doświadczeń, które coraz częściej zastępują te dostarczane przez tańsze, tradycyjne produkty. Konsumenci poszukują unikal- nych przeżyć, co potwierdzają dane Euromonitora – aż 41% zamożnych klientów deklaruje zwiększenie wydatków na podróże i wellness. Reakcją branży na te zmiany są innowacyjne inicjatywy, takie jak luksusowe SPA Diora w pociągu klasy premium przemierzającym Azję czy liczne pop-upy organizowane przez Zegnę, Hugo Bossa i Louis Vuitton. Te działania, łączące multisensoryczne doświadczenia z personalizacją, redefiniują znaczenie zakupów stacjonar- nych, które stają się miejscem celebracji marki, a nie jedynie punktem sprzedaży. Dynamiczny rozwój digitalizacji zmienia sposób funkcjonowania sektora luksusowego. Prognozy wskazują, że do 2025 roku aż 25% transakcji w tej branży będzie odbywać się online, co wymaga od firm znaczących inwestycji w e-commerce i technologie poprawiające jakość zakupów cyfrowych. Przykłady działań liderów rynku obejmują zastosowanie technologii blockchain przez Louis Vuitton i Pradę oraz kampanie reklamowe z wykorzystaniem generatywnej AI, jak te stworzone przez Mango czy Jacquemusa. Inwestycje w zaawansowaną technologię, takie jak interaktywne lustra Hugo Bossa czy personalizowane rekomendacje zakupowe, pozwalają firmom wyróżnić się na tle konkurencji i zaspokoić oczekiwania nowoczesnych klientów. Zrównoważony rozwój i hiperpersonalizacja kształtują strategie marek luksusowych w odpo- wiedzi na rosnącą rolę konsumentów z pokolenia Z, oczekującego transparentności i zaan- gażowania społecznego. Firmy jak Patagonia czy Burberry prowadzą kampanie wspierające kwestie ekologiczne, a Paco Rabanne, wykorzystując efekt szminki, wprowadza przystępniej- sze cenowo produkty, na przykład kosmetyki. Personalizacja, wspierana przez AI, umożliwia stworzenie produktów na zamówienie, a podejście omnichannel łączy doświadczenia online i offline, wzmacniając zaangażowanie klientów na każdym etapie zakupów. Trendy te nie tylko kształtują przyszłość rynku, ale również stanowią odpowiedź na zmieniające się potrzeby konsumentów i presję konkurencji. Szybka adaptacja i wdrażanie nowych rozwiązań mogą przesądzić o sukcesie spółek w nadchodzących latach.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=