Miesięcznik "BIZNES.meble.pl" październik 2022

58 BIZNES MEBLE.PL | PAŹDZIERNIK 2022 DESIGN • ZJAWISKA Podczas tegorocznej edycji Rising Talent Award, w ramach wrześniowych targów Maison & Objet, promowano siedem wschodzących talentów z Holandii. To o nich będzie wkrótce głośno. Holenderski design TEKST: ANNA SZYPULSKA nowej generacji W spółczesne holenderskie wzornictwo zyskało roz- głos na początku lat 90. wraz z pojawieniem się kolektywu Droog De- sign. Karl Lagerfeld oświadczył, że Droog to bezpretensjonalny duch nowoczesno- ści. Do jego najwybitniejszych gwiazd należeli m.in . Jurgen Bey, Marcel Wan- ders i Hella Jongerius, a tworzone przez nich prace były konceptualne, funkcjo- nalne i pozbawione dekoracyjności. Trzy dekady później, dzięki Rising Ta- lent Awards, uwaga ponownie skierowana jest na kraj Rembrandta i Rietvelda. Każ- da edycja Maison & Objet, międzynaro- dowych targów designu, dekoracji i stylu życia, kładzie nacisk na promocję nowej generacji talentów z konkretnego kra- ju. Po Japonii w marcu, w centrum uwagi znalazła się Holandia, kraj o jednej z naj- bardziej dynamicznych scen projektowych w Europie. JAK ZDEFINIOWAĆ HOLENDERSKI DESIGN? Dla Helli Jongerius, projektantki, w świecie designu „holenderski” stał się synonimem określeń eksperymentalny, krytyczny, konceptualny. Coraz bardziej globalne spojrzenie na holenderski design sprawia, że jest on być może trudniejszy do zdefiniowania niż w latach 90. Jest bar- dzo praktyczny – mówi Kiki van Eijk, pro- jektantka. – To podejmowanie inicjatywy, a nie czekanie na jakiś projekt. Poczucie in- nowacyjności i eksperymentowania w tym kraju jest nie tylko wspierane przez hojny system rządowych grantów, ale też eduka- cję. Jesteś przez cały czas bardziej lub mniej uczony, by pytać „Dlaczego? Dlaczego? Dla- czego?” – podkreśla Ineke Hans, projek- tantka. – Uczymy się, by nie brać rzeczy za pewnik i kwestionować status quo. Ciekawe jest to, że wszystkie tegoroczne talenty są absolwentami tych samych dwóch szkół Design Academy Eindhoven i ArtEZ Uni- versity of the Arts w Arnhem. CO ODRÓŻNIA MŁODE POKOLENIE OD POPRZEDNIKÓW? Nowa generacja ma między innymi większe poczucie współpracy i bardziej ← ← Od lewej (w górnym rzędzie): Simone Post, Seok-Hyeon Yoon, Gijs Wouters, (w dolnym rzędzie): Vera Meijwaard, Sanne Terweij, Théophile Blandet, Hanna Kooistra i Ruben Hoogvliet. Fot. Barbara Ammerlaan.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTEwNTc3Nw==