Miesięcznik "BIZNES meble.pl" grudzień 2019

r e k l a m a biznes meble.pl | grudzień 2019 Handel zagraniczny Wielkiej Brytanii z krajami spoza Unii odbywa się na nowych, mniej korzystnych dla brytyjskich podmiotów zasadach, określonych w bilateralnych umowach handlowych. Oznacza to, że w obrocie meblami w wypad- ku niektórych krajów trzecich jest więcej barier handlowych (w szczególności w postaci odmiennych wymagań i standar- dów technicznych) niż w wypadku porozumień wynegocjo- wanych przez Unię. Te trudności odczuwają również polscy inwestorzy w Wielkiej Brytanii, handlujący z krajami trze- cimi, w tym np. ich spółki-córki powołane w celu wytwarza- nia i sprzedaży mebli na rynkach międzynarodowych. Polscy przedsiębiorcy obecni na rynkach unijnych korzystają z tego, że ich brytyjscy konkurenci mają utrudniony dostęp do tych rynków. Popyt na meble w Wielkiej Brytanii nieznacznie spada z uwagi na zmniejszenie siły nabywczej ludności. Zapotrzebo- wanie na meble, w tym na meble z Polski, zależy w dużej mie- rze od oferowanego ich asortymentu. Spadek zainteresowania najbardziej odczuwają producenci mebli ze średnio-wyższej „półki” cenowej, natomiast w segmencie mebli ekonomicz- nych skierowanych do klientów indywidualnych i mebli biuro- wych sprzedaż utrzymuje się na stabilnym poziomie. Nie ma ceł w obrocie meblami pomiędzy Wielką Bryta- nią i Unią Europejską. Przedsiębiorcy muszą się jednak liczyć z dodatkowymi kosztami związanymi z koniecznością odpra- wy celnej i potwierdzeniem pochodzenia towaru. W związku z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów, pogarsza się konkurencyjność cenowa mebli z Polski oraz mebli impor- towanych do kraju z Wielkiej Brytanii. Wielka Brytania jako członek Europejskiego Obszaru Go- spodarczego nie może zakazać sprzedaży na swoim teryto- rium produktu legalnie wprowadzonego na rynek w innym kraju członkowskim (tj. w jednym z krajów Unii, w Islandii, Norwegii lub Liechtensteinie), chyba, że wystąpią określone przesłanki związane m.in. z ochroną bezpieczeństwa publicz- nego, zdrowia czy też środowiska naturalnego. Polskie meble sprzedawane w Polsce lub w innym kraju członkowskim EOG, są zasadniczo dopuszczone do obrotu na rynku brytyjskim bez konieczności spełnienia dodatkowych wymagań technicznych. Scenariusz 2: ucieczka z tonącego statku Wielka Brytania po okresie przejściowym zawiera z Unią Europejską rozszerzoną umowę o wolnym handlu, która kom- pleksowo reguluje obustronne relacje. Zapewniona jest libera- lizacja handlu towarami pomiędzy Unią i Wielką Brytanią, na- tomiast przepływ usług, w tym finansowych, podlega istotnym ograniczeniom. Wielka Brytania nie musi respektować zasa- dy swobodnego przepływu osób z terytorium Wspólnoty, nie wpłaca również składek członkowskich do budżetu Unii poza wkładem (którego wysokość regulowana jest odrębnymi poro- zumieniami) wynikającym z uczestnictwa w wybranych pro- gramach np. w programie ramowym dotyczącym badań i in- nowacji. Zjednoczone Królestwo zawiera nowe, korzystne porozumienia handlowe z krajami spoza Unii, zmniejsza ob- ciążenia budżetowe, a cenowa konkurencyjność brytyjskich produktów ulega poprawie w wyniku deprecjacji funta i postę- pującej deregulacji rynku krajowego.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=