Miesięcznik "BIZNES meble.pl" marzec 2020

97 W najnowszej odsłonie skupiliście się na jednym z największych wyzwań współczesnego świata, czyli na plastiku. Jak Ty postrzegasz plastik? Ja, z jednej strony, jestem wielkim fanem tworzyw sztucznych wykorzystywanych w pro- dukcji przemysłowej. To dla mnie jedna z najważniejszych dwudziestowiecz- nych rewolucji, rewolucja materiałowa związana z plastikiem, która wydźwi- gnęła z biedy niesamowite ilości osób i był to, oraz wciąż uważam, że jest, materiał bardzo ważny. Z drugiej strony mamy z plastikiem duży problem. Druga odsłona wystawy nosi tytuł „Slow Materials”, powolne materiały. Pla- stik kojarzy się często z czymś szybkim, z jednorazowością. Ale tworzywa sztucz- ne to przecież materiały bardzo długo trwające, niezwykle wytrzymałe. Kiedy pomyślę o tym, że z czegoś, czego rozkład trwa nawet tysiąc lat, produkujemy jed- norazówki, które zaraz po użyciu wyrzu- camy do śmieci, przechodzi mnie dreszcz. Zgadzam się z tobą – w plastiku jest moc. Idea wystawy zrodziła się poniekąd z kon- trowersyjnej wypowiedzi projektantki Ju- styny Fałdzińskiej, która podczas pane- lu towarzyszącego pierwszym „Zasobom” powiedziała: ja kocham plastik . Później kilku dziennikarzy pytało mnie: jak to? Czy w dzisiejszych czasach to jest odpowie- dzialne, mówić „kocham plastik”? Rozu- miem, dlaczego ona to powiedziała. I ro- zumiem, że może to oburzać. Uświadomiłaś sobie, że trzeba wziąć ten materiał na warsztat? I pokazać go zarówno od dobrej, jak i kontrowersyjnej strony. Podczas pracy nad nową wystawą odwiedziliśmy plac re- cyklera, producenta, który przerabia pla- stikowe butelki, PET (politereftalan etyle- nu, jedno z najczęściej wykorzystywanych tworzyw na świecie). To dopiero doświad- czenie! Najchętniej wszystkich bym za- brała, żeby zobaczyli to na własne oczy. Stoisz na placu otoczony milionem bute- lek. To robi wrażenie! Nawet nasze wspa- niałe zdjęcia tego do końca nie oddają (integralną częścią „Zasobów” są zdjęcia Krzysztofa Pacholaka, dokumentujące proces wytwarzania przedmiotów). Poje- chaliśmy do Marbetu, żeby zobaczyć, jak z syntetycznej tkaniny zrobionej z takich przerobionych butelek powstaje pełno- wartościowy produkt. Na wystawie poka- zujemy panel akustyczny, zaprojektowany przez Macieja Karpiaka. Kiedy patrzy się na ten produkt, w ogóle nie widać tam bu- telki i sztuczności. W pierwszej odsłonie zwracaliście się ku materiałom, które są z ludzkością od dawna, znamy je i traktujemy jako coś niezwykle wartościowego. Mam wrażenie, że w najnowszej części, po- święconej przetwórstwu plastików, tro- chę odwracacie ten porządek. Mamy po prostu odpad, zasobem jest śmieć, który powstaje z ludzkiej nieodpowie- dzialności, a który wykorzystywany jest do wykonania obiektów konkretnych, pięknych, ale powstających z czegoś, co jest problemem. Paradoksalnie często z tych śmieci po- wstaje coś, co jest bardziej użyteczne i war- tościowe, niż pierwotnie. Pokazujemy na przykład płytę, która przypomina lastryko. Gdy się jej bliżej przyjrzymy, okazuje się, że pływają tam zatopione sreberka, kawał- ki kodu kreskowego czy napisów z opako- wania, dlatego, że powstał on z kubeczków po jogurtach. To jest materiał HIPS (Poli- styren wysokoudarowy), odmiana plastiku. Z tysiąca opakowań powstaje płyta o wy- miarach 100 x 200 cm. Tysiąc opakowań w worku to śmieci, ale z wykorzystaniem technologii i dobrego projektu producent Smile Plastics tworzy z nich przepięk- ny, funkcjonalny obiekt do wykorzystania w różnych przestrzeniach. W rezultacie nie tylko dostaje on drugie życie, ale wręcz zy- skuje na wartości. W tym wypadku rzeczy- wiście śmieci są zasobem do stworzenia nowych produktów. Mówimy o nadaniu śmieciom nowej wartości. Od kilku lat odmieniamy przez przypadki recycling, upcycling i wszystkie sposoby radzenia sobie z od- padami. Mam do sposobu myślenia am- biwalentne podejście, bo nie likwiduje on problemu, jedynie łagodzi skutki, osobiście uważam że recycling powi- nien być on postrzegany etap przej- ściowy. Dla mnie nie jest śmieciem sam plastik, bo świetnie wykonane produkty plastikowe mogą długo żyć. Problemem są opakowania jednorazowe. Odpowie- dzialnie byłoby przestać mnożyć pro- dukcję śmieci tego typu. Z tym tematem chcemy zmierzyć się przy rozszerzeniu wystawy „Zasoby” na ŁDF. Poszukać nowych materiałów, które wychodzą poza plastik. Mamy dużo rzeczy, produkujemy dużo śmieci, nie nadążamy z ich recyklingiem, nasz system jest niewydolny. Przetwarza- my dużo mniej, niż połowę śmieci, które generujemy. Zaledwie około 8% plastiku na Ziemi jest przetwarzane. Co się dzieje z pozostałymi 92%? To niezwykły moment w historii, w którym nowe wyzwania stoją przed producentami, konsumentami i pro- jektantami. Nieodpowiedzialnie jest pro- jektować nowe produkty nie myśląc o tym, jakie odpady będzie generowało ich wy- tworzenie. Projektant musi poznać tech- nologię produkcji, musi pójść do fabryki, biznes meble.pl | marzec 2020 advertorial • Design Wystawa „Zasoby. Od materiałów do produktów” na Łódź Design Festival 2019 – fot. Marek Swoboda

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=