Miesięcznik "BIZNES meble.pl" marzec 2021

r e k l a m a Wskaźnik przewidywanych cen towa- rów również uniknął wpływu negatywnej sytuacji pandemicznej i utrzymał wartości dodatnie w badanym okresie na poziomie odpowiednio 7,3, 10,4 i 6,4. Kolejny wskaźnik dotyczący przewi- dywanego popytu na towary w listopa- dzie 2020 r. zaliczył załamanie związane z pojawieniem się drugiej fali pandemii notując wartość -22,6. W następnych dwóch miesiącach jednak sytuacja ta się znacznie poprawiła. W grudniu 2020 r. wskaźnik był jeszcze ujemny, choć nie- znacznie (-4,5), natomiast w styczniu 2021 r. nastroje były już dodatnie z oce- ną 4,3. Ostatni wskaźnik odnoszący się ogól- nego klimatu koniunktury również spadł na minus w listopadzie 2020 r. notując -11,0. W następnych dwóch badanych miesiącach nastąpiła lekka poprawa, lecz wskaźnik pozostał ujemny kształtując się na poziomie odpowiednio -7,5 w grudniu i -1,1 w styczniu. Budownictwo Ostatnim i niezbędnym elemen- tem badania i oceny stanu polskiej bran- ży meblarskiej jest analiza sytuacji na rynku budowlanym. Przyglądając się ryn- kowi mieszkaniowemu można przewidzieć wzrost wydatków społeczeństwa na meble. Według oficjalnych danych GUS w ca- łym 2020 r. liczba oddanych do użytku mieszkań wyniosła 221.978 i jest to war- tość o 7% wyższa niż w roku 2019, kiedy to oddano do użytku 207.224 mieszkań. Kolejną badaną wartością jest liczba mieszkań, których budowa została rozpo- częta. W 2020 r. ilość rozpoczętych budów wyniosła 223.842 i niestety jest to spadek w porównaniu do 2019 r. o 6%. Wtedy to liczba wyniosła aż 237.281. Ostatnim elementem przybliżają- cym sytuację na rynku mieszkaniowym jest liczba mieszkań, na których realiza- cję wydano zgodę lub dokonano zgłosze- nia z projektem budowlanym. W 2020 r. liczba ta wyniosła 275.938 i w porówna- niu z 268.483 w 2019 r. jest to wzrost o 3%. Reasumując, dobra sytuacja na ryn- ku budowlanym jest optymistyczną wia- domością również dla branży meblarskiej. Wzrost liczby oddanych do użytku miesz- kań może potencjalnie zwiększyć zapo- trzebowanie konsumentów na nowe ume- blowanie w najbliższym czasie. Spadła niestety liczba rozpoczętych budów, co może mieć negatywny efekt w dalszej per- spektywie, jednakże wzrost wydanych po- zwoleń i dokonanych zgłoszeń z projektem budowanym wskazuje najprawdopodob- niej, że będzie on jednorazowy i krótko- trwały. Podsumowanie Zakończony rok 2020 był trudnym przeciwnikiem, który na dodatek nie do końca grał czysto. Co rusz rzucał kłody pod nogi w postaci pandemii COVID-19, lockdownów, rosnących cen energii i in- flacji oraz niesprzyjającej koniunktury, na których wielu się wywróciło. Polska bran- ża meblarska jest jednak jedną z niewie- lu, która zwyciężyła w tej nierównej walce, o czym świadczy wynik produkcji sprzeda- nej mebli. W tych mocno niesprzyjających warun- kach niesamowitym jest,że polskimmebla- rzom udało się pobić rekord wartości pro- dukcji sprzedanej z bardzo udanego 2019 r. Dzięki świetnej drugiej połowie roku, z na- ciskiem na ostatni kwartał 2020 r. udało się osiągnąć wartość produkcji sprzedanej me- bli na poziomie 46,8 mld zł i jest to więcej o 200 mln złotych w stosunku do roku po- przedzającego. Ten wzrost, choć niewiel- ki jest symbolem siły polskiego przemysłu meblarskiego i napawa optymizmem na świeżo rozpoczęty 2021 r. Skoro już jeste- śmy przy 2021 r. to… B+R Studio Tomasz Wiktorski w najnowszym raporcie „Polskie Meble Outlook 2021” prognozuje, że i ten rok branża meblarska zakończy na plusie. Autorzy są pracownikami firmy B+R Studio Tomasz Wiktorski. 46,8 mld zł to wartość produkcji sprzedanej polskich firm meblarskich (bez firm mikro) w 2020 r., co jest wynikiem o 200 mln zł lepszym niż w 2019 r. koniunktura w branży • raport

RkJQdWJsaXNoZXIy MTEwNTc3Nw==