Miesięcznik "BIZNES meble.pl" marzec 2021

38 design • wiadomości 5 lat minie 31 marca od śmierci Zahy Hadid, cenionej reprezentantki dekonstruktywizmu, pierwszej kobiety, która zdobyła Nagrodę Pritzkera 20 polskich budynków zdobyło nominacje do European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award 2022 biznes.meble.pl | marzec 2021 Wiosna z polską edycją „Design Dream” Polska jest trzecim krajem, po Niderlandach i Austrii, który podjął się realizacji programu telewizyjnego „Design Dream. Pojedynek na wnętrza”. Sześciu zdolnych projektantów i tylko 36 godzin na zaprojektowanie i aranżację wnętrza dla osób, z których problemami w urządzaniu domu może iden- tyfikować się spora część naszego społeczeństwa. To wszystko składa się na program „Design Dream. Po- jedynek na wnętrza”, który wiosną pojawi się na an- tenie telewizji Polsat. Partnerem strategicznym tego przedsięwzięcia została IKEA, by pokazywać sprawdzone, przyjazne dla planety, dostępne cenowo sposoby na aranżacje wnętrz oraz projekty dostosowane do różnych potrzeb i sytuacji życiowych Polaków. Lepszy dom przekłada się na lepsze życie. Wiele osób pragnie zmienić coś w swoich mieszkaniach, ale nie bardzo wie od czego zacząć lub zwyczajnie brakuje im koncepcji. Jestem wielką orędowniczką sprytnych, często nisko budżetowych zmian oraz zrównoważo- nych rozwiązań i produktów, które są dopasowane do specyficznych wymagań i stylu konkretnych ludzi, mo- gąc im służyć przez wiele lat. Każdy odcinek programu jest kopalnią nowych, kreatywnych idei i z tego jeste- śmy bardzo dumni – mówi Anna Cybulska, jurorka pro- gramu „Design Dream. Pojedynek na wnętrza” oraz Ho- me Furnishing Direction Leader IKEA Retail. W każdym odcinku programu projektanci mają za zadanie stworzyć projekt pomieszczenia, które będzie odpowiadało, pod względem funkcji i stylu, wymaga- niom bohaterów danego epizodu. Każdy projekt musi uwzględnić zmiany zachodzące w życiu rodziny oraz jej nowe potrzeby. Dwuosobowe jury – Anna Cybulska, czyli ekspertka z IKEA oraz ceniony nie tylko w Pol- sce, ale też na świecie architekt i projektant Jakub Szczęsny, wyeliminują jednego z uczestników, który ich zdaniem w najmniejszym stopniu spełni potrze- by domowników. O zwycięzcy decydują natomiast sa- mi bohaterowie. Wybierają oni projekt najbardziej od- powiadający własnym potrzebom, który następnie zo- stanie zrealizowany w ich domu. q Dotychczas projekty sal konferencyjnych były skupione przede wszystkim na designie oraz inte- gracji uczestników. Po wybuchu pandemii ich przy- szłość stanęła pod znakiem zapytania. Co się zmie- ni? Na co zwrócić uwagę podczas projektowania te- go typu przestrzeni? Mixed-use wobec nowej rzeczywistości Mimo konieczności ograniczania spotkań spowo- dowanej wybuchem epidemii koronawirusa, potrzeba spotkań, dialogu i wzajemnej interakcji nie zniknęła. Sale konferencyjne będą więc wciąż potrzebne, jed- nak z pewnością ich wygląd nie będzie taki sam, jak do tej pory. Najważniejszą cechą stanie się wielofunk- cyjność oraz możliwość szybkiego dostosowania do aktualnych potrzeb: na przykład podział sali na kil- ka mniejszych części. Technologia jako sojusznik Sale konferencyjne będą potrzebne nie tylko do tradycyjnych konferencji, których organizacja obec- nie jest niemożliwa, ale także do konferencji online. Nie wszyscy pracownicy mają bowiem odpowiednie warunki, aby uczestniczyć w nich z domu. W związ- ku z tym, miejsca, w których dostępny będzie odpo- wiedni sprzęt z pewnością będą przydatne, zarówno dla organizatorów, jak i dla uczestników wydarzeń on- line. Ważna będzie więc odpowiednia akustyka, sprzęt Jaka będzie przyszłość sal konferencyjnych? Pandemia diametralnie zmienia podejście do użytkowania i projektowania przestrzeni publicznych. W jaki sposób wpłynie na sale konferencyjne? Czy wciąż będą potrzebne? Na zaprojektowanie oraz zbudowanie idealnego wnętrza w programie „Design Dream. Pojedynek na wnętrza” projektanci będą mieli 36 godzin. Crowne Plaza, powierzchnia konferencyjna zaprojektowana przez Tremend. Fot. Piotr Gęsicki. audio i video oraz stanowiska, do których będzie moż- na podłączyć własne urządzenia. Być może część spotkań będzie organizowana w niewielkich grupach w odrębnych salach, a spotkania w większym gronie zostaną przeniesione na duży ekran. Design i storytelling Mimo pandemii, design wciąż nie traci na zna- czeniu. Inwestorzy nowo powstających obiektów kła- dą duży nacisk na to, aby design był elementem, któ- ry wyróżni ich przestrzeń na rynku oraz będzie spójny z DNA danego brandu. Przykładem może być otwarty niedawno Crowne Plaza, w którym powierzchnie kon- ferencyjne nawiązują do topografii Warszawy. Wnę- trza zaprojektowała pracownia Tremend. Poszcze- gólne sale odpowiadają dzielnicom stolicy. Na ścia- nach umieszczono neony z ich nazwami. Wnętrza są lifestylowe i tętnią rytmem miasta, tak jak cały hub. Przeskalowane lampy, duża ilość zieleni i eklektycz- na mieszanka materiałów tworzą nasyconą, energe- tyczną całość. q

RkJQdWJsaXNoZXIy MTEwNTc3Nw==