Miesięcznik "BIZNES meble.pl" kwiecień 2021

87 pasja • chillout Z akład produkcyjny znajduje się w sercu Doliny Baryczy – w jed- nym z najcenniejszych przyrod- niczo obszarów w Europie. Jest tu naj- większy w Polsce park krajobrazowy i rezerwat ornitologiczny. Stawy Milic- kie, z ponad 800-letnią tradycją hodowli karpia, należą do Living Lakes – sieci ży- jących jezior, odznaczających się w ska- li światowej znaczącym bogactwem eko- systemów. Od zawsze czułam presję, w pozytywnym tego słowa znaczeniu, by zachować w pamięci historię i wartość dziedzictwa tego miejsca. Ekologia wpi- sana jest w strategię firmy od początku jej istnienia. Lokalizacja w obszarze Na- tura 2000 obydwu zakładów produkcyj- nych (Odolanów i Jedlanka) zobowiązuje nas do jeszcze większej dbałości o środo- wisko i racjonalnej eksploatacji zasobów naturalnych. Nasze meble, wytwarzane z troską o ekologiczne aspekty produkcji, pomagają użytkownikom na całym świe- cie funkcjonalnie aranżować trudne prze- strzenie. Poczucie odpowiedzialności za kondycję otaczającego mnie świata jest naturalną konsekwencją miejsca, w któ- rym żyję i obowiązkiem względem przy- szłych pokoleń. Otwierając firmę w Do- linie Baryczy – obszarze unikatowym przyrodniczo – świadomie podjęłam per- spektywiczne zobowiązanie dbania o śro- dowiskowe walory regionu. Metodyczne podstawy działania w tym zakresie, we wszystkich prowadzonych przeze mnie firmach, są nie tylko społeczną odpowie- dzialnością biznesu, ale również, a może nawet przede wszystkim, filozofią życia w zgodzie z naturą. Dolina Baryczy jest moim miejscem na ziemi – emocjonalną przestrzenią między domem a światem. Kruche dziedzictwo W poczuciu odpowiedzialności nie tyl- ko za region, ale również za jego kulturo- we dziedzictwo, zdecydowałam się kupić zamkniętą milicką bombkarnię. Założo- na w latach 50. XX wieku – działała nie- przerwanie do 2008 roku. Do tego czasu była to największa w Polsce manufaktura szklanych ozdób choinkowych, produku- jąca około miliona sztuk bombek rocznie. Cała produkcja odbywała się ręcznie. Pro- dukt finalny trafiał na wszystkie kontynen- ty świata. Wśród odbiorców był sam Walt Disney. Milickie bombki – słynne na całym świecie – potrzebowały lokalnego opieku- na. Złożyłam deklarację zabezpieczenia kolekcji pochodzącej z wzorcowni fabry- ki. Ciekawym dla mnie doświadczeniem było przygotowywanie wystawy z kilku ty- sięcy unikatowych wzorów. W ekstremal- nie trudnych warunkach, wspólnie z pro- jektantkami segregowałam je, czyściłam i przygotowywałam do ekspozycji. Każda ozdoba wymagała wyjątkowej delikatno- ści, z uwagi na swoją kruchość i niepowta- rzalność. Tak w Miliczu powstało Muzeum Bombki – instytucja będąca świadectwem historii, służąca społeczeństwu i jego roz- wojowi. W ramach swoich statutowych działań nie tylko eksponujemy zbiory, ale prowadzimy również działalność kultural- ną i edukacyjną. W ten sposób udaje mi Klasa w Spo- łecznej Szkole Podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu – przestrzeń edukacyjna to tło dla dziecięcej wyobraźni i kreatywności. Przyjazne bistro z kreatywną strefą dla dzieci – miniKOM w Kawiarni Stara Bombkarnia. 1 1 2 2

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=