Miesięcznik "BIZNES meble.pl" maj 2020

35 analiza • branża 1. Ubezpieczenie transakcji Ryzyko transakcji zależy od kontrahenta, branży, uwarunkowań handlu zagranicz- nego, itp. Wielu przedsiębiorców decyduje się na ubezpieczenie wyłącznie nowych kontraktów. Tymczasem w okresie kryzysu, kiedy niepewność jest szczególnie duża, a warunki prowadzenia działalności mogą zmienić się z dnia na dzień za sprawą decyzji administracyjnych, warto ubezpieczyć również standardowe transakcje z kontrahenta- mi niesprawiającymi dotychczas żadnych kłopotów. 2. Dywersyfikacja źródeł finansowania Dywersyfikacja to strategia, którą powinni stosować przedsiębiorcy w wielu dziedzi- nach i to nie tylko w trudnych czasach – radzi Jerzy Dąbrowski, prezes Bibby Financial Services. – Prowadzenie biznesu opartego „na jednej nodze” jest trudne i często ryzy- kowne. Dotyczy to również źródeł finansowania zewnętrznego. Dbając o zrównoważo- ną strukturę bilansu warto posiłkować się nie tylko kredytem bankowym, ale również leasingiem i faktoringiem. W czasie kryzysu faktoring jest tym skuteczniejszy, że nie wymaga stałych opłat ratalnych, a po prostu uwalnia środki „zamrożone” w fakturach. Trosce o zabezpieczenie źródeł finansowania powinien towarzyszyć przegląd należ- ności i zadbanie o ich terminowy spływ, zanim przemienią się w trudne do ściągnięcia długi. Jeśli w firmie nie ma odpowiednich służb księgowych, lepiej skorzystać ze wsparcia doświadczonego partnera, np. faktora. 3. Przegląd portfela odbiorców Odbiorcy to kolejny obszar, który powinien być szczegółowy przeanalizowany. Szcze- gólnie w momencie kryzysu warto dokonać przeglądu odbiorców pod kątem branż, w jakich działają i ryzyka, jakie może wystąpić. Czy wszyscy odbiorcy będą prowadzić tak samo intensywną działalność w okresie kryzysu? Przykładowo, w branży HoReCa już dziś wiele podmiotów czasowo przestało obsługiwać klientów i codziennie traci przychody. Analiza portfela odbiorców może przynieść refleksję, że lepiej sprzedawać mniej, ale rozsądniej i do większej liczby kontrahentów. 4. Kontakt z wywiadownią gospodarczą Jeśli dotychczas przedsiębiorca nigdy nie sprawdzał swoich kontrahentów w wywia- downi gospodarczej, teraz właśnie, w początkach kryzysu, powinien to zacząć robić. Ich sytuacja może się dynamicznie zmieniać, wręcz z tygodnia na tydzień. Wywiadownia pomoże też w estymacji dalszego rozwoju wypadków w odniesieniu do poszczegól- nych firm. 5. Analiza dostaw surowca Po raz kolejny podkreślić trzeba znaczenie dywersyfikacji, również w sferze źródeł surowców czy komponentów do produkcji. Uzależnienie się od jednego tylko dostawcy to duży błąd, co – tym bardziej – może być odczuwalne teraz, w sytuacji kryzysu wywołanego epidemią COVID-19. Dodatkowym zagrożeniem mogą być zamknięcia ko- lejnych granic, ograniczenia w ruchu lotniczym, transporcie naziemnym lub morskim. Trudno przewidzieć, jak bardzo ucierpi na tym handel międzynarodowy. Bez względu jednak na to, czy mówimy o dostawcach krajowych czy zagranicznych – teraz i zawsze – warto budować zdolność zachowania ciągłości biznesowej własnej firmy w oparciu o rozproszone źródło zasilania w niezbędny asortyment. Rzetelne podejście do diagnozy sytuacji wymaga, by pomyśleć, po pierwsze o tym, co można zrobić na rzecz firm rodzinnych, by systemowo wzmocnić sytuację, a po drugie, by odpowiedzieć sobie również na pytanie, co właściciele firm rodzinnychmogą czy powinni zrobić, by poprawić swoją sytuację. dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. 5 rad, jak podtrzymać biznes w kryzysie wg Bibby Financial Services W cytowanym badaniu Krajowego Re- jestru Długów ponad 25% przedsiębiorców z sektora MŚP wskazywała, że windykacja online jest dla nich istotnym narzędziem w utrzymaniu płynności finansowej. Do- strzega to także Kaczmarski Inkasso. Przed- siębiorcy obawiają się braku płynności finan- sowej, więc nie zwlekają już z odzyskiwaniem należności. Do niedawna część z nich czeka- ła ze zlecaniem odzyskania pieniędzy z fak- tur, argumentując, że „klient w końcu sam za- płaci”. Teraz nasi konsultanci w rozmowach z przedsiębiorcami już tego nie słyszą. Coraz więcej z nich przekazuje zlecenia przez apli- kację Wingo.pl – informuje Jakub Kostecki, prezes Zarządu Kaczmarski Inkasso. Architekci wczasach pandemii Kryzys spowodowany epidemią koro- nawirusa dotknął wiele środowisk zawodo- wych. Czy i w jakim stopniu uderzył w bran- żę architektoniczną, sprawdzała agencja OKK! PR, specjalizująca się w komunikacji marek wnętrzarskich oraz projektantów. By się o tym przekonać, przeprowadzono roz- mowy z dwudziestoma znanymi polskimi architektami i zapytano ich o obecną sytu- ację, a także problemy, z którymi przyszło im się mierzyć. Na podstawie rozmów po- wstał raport, mogący być drogowskazem, zarówno dla architektów pracujących indy- widualnie, jak i dużych biur projektowych. Z publikacji wynika, że sytuacja biur ar- chitektonicznych jest stabilna. Co prawda branża ma świadomość potencjalnego kry- zysu ekonomicznego, jednak z uwagi na specyfikę zawodu i dobrą znajomość narzę- dzi pracy zdalnej, realizacje projektów na chwilę obecną przebiegają bez znaczących utrudnień. Mieszkanie online Rynek to system naczyń połączonych, by architekt miał gdzie pracować, potrzeb- na jest inwestycja, a sfinalizowanie jej za- kupu, to kolejny problem, który pojawia się podczas epide- mii. Współcześnie techno- logia dostarcza nam bo- wiem wielu rozwiązań, mających na celu uła-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=