Miesięcznik "BIZNES.meble.pl" maj 2022

52 design • wydarzenia biznes.meble.pl | maj 2022 P o raz pierwszy do Programu Edu- kacyjno Projektowego zaprosili- śmyWydział Malarstwa i Rysunku UAP, w wyniku czego, nasz zespół prowa- dzący wzbogacił się o artystów: ad. Filipa Wierzbickiego-Nowaka oraz as. Krzyszto- fa Mętla. Ta poszerzona perspektywa postrzega- nia wzorów cyfrowych w naszym otoczeniu, również w przestrzeni edukacji, pozwoliła na nowe spojrzenie i efekty w postaci de- dykowanych projektów wzorów cyfrowych. Podczas obrad, jednym z wybranych wzo- rów została praca Materials Agnieszki Be- rest z pierwszego roku studiów magister- skich na kierunku Malarstwo. Dzielimy się z Państwem naszą rozmową. Joanna Lisiecka: Jaki charakter i ideę nie- sie ze sobą zaprojektowany przez Ciebie wzór cyfrowy Materials? Agnieszka Berest: Każdy dekor próbowa- łam tworzyć z myślą, by swoją formą mógł przedstawiać więcej niż estetyczny wzór, by mógł wspomagać prawidłowy rozwój m.in psychiczny dzieci i młodzieży. By wzór po- siadał zalety, które inspirują odbiorcę do odkrywania i edukacji, a także by pobudzał do własnego kreatywnego tworzenia, któ- re jest ważne w rozwoju i edukacji młode- go człowieka. Wzór Materials został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o jego edukacyj- nym aspekcie. Dla młodszych odbiorców w przestrzeni szkół może być inspiracją do rozmowy na tematy ekologii, środowi- ska czy również pobudzać uczniów do wła- snych działań kreatywnych. Zróżnicowane tekstury materiałów, takich jak płótno, papier czy folia, któ- re przeplatają się wraz z fakturami pędz- li, zachęcają do jego dotykania i pozna- wania. Swoją niejednolitością wzbudzają ciekawość odbiorcy i uaktywniają do inte- rakcji i odkrywania każdego nowego frag- mentu. Organiczne kształty i miękkie linie nadają wzorowi delikatność i płynność, co w połączeniu z ciepłą kolorystyką nadaje przestrzeni wrażenie przytulności, jedno- cześnie nie będąc zbyt intensywnym, aby nie rozpraszać odbiorcy w jego codzien- nych zadaniach. JoannaLisiecka: W jaki sposób postrzegasz tworzenie kultury wizualnej i użytkowej dla uczniów? Agnieszka Berest: Tworzenie kultury wizu- alnej i użytkowej dla uczniów jest ważnym czynnikiem w ich rozwoju. Dobre połącze- nie funkcjonalności, estetyki i zadbanie o potrzeby użytkowników konkretnych form wpływa na ich przyszłe życie i ich funkcjo- nowanie. Otaczanie się dobrymi wzorcami artystycznymi i posiadaniemożliwości czer- pania z tej przestrzeni korzyści zasadniczo ma znaczenie w ich rozwoju i samopoczu- ciu, co również wpływa na ich pracę i naukę. Joanna Lisiecka: W trakcie procesu pro- jektowego pracowaliście w zespołach doświadczając atmosfery pracy biura projektowego, jak oceniasz taki system pracy? Agnieszka Berest: Praca w grupach przyno- si wiele korzyści, szczególnie w początkowej fazie zbierania informacji, researchu, gdzie komunikacja i skompletowanie jak najwięk- szej liczby perspektyw i wymiana opinii są jednymi z ważniejszych elementów całego procesu. Ta „burza mózgów” w pracy zespo- łowej pomaga budować jak najlepsze i naj- szersze zrozumienie badanych elementów. Joanna Lisiecka: W jaki sposób wygląda Twój proces projektowy powstawania wzoru cyfrowego? Agnieszka Berest: Przy powstawaniu wzoru cyfrowego, pierwszym etapem było zebra- nie informacji od potencjalnych użytkowni- ków i zdobycie wiedzy na temat przestrzeni, w której będzie się miał on później znajdo- wać. Po poznaniu podstaw tworzenia po- 21. edycja Programu Edukacyjno-Projektowego jest szczególna w swoim charakterze nie tylko poprzez wyjątkową i ważną tematykę przestrzeni dobrej edukacji, ale również poprzez swój zasięg działań. 21. PE-P UWOLNIJ SWOJĄ / twoją SZKOŁĘ – perspektywa studencka ROZMAWIAŁA: Joanna Lisiecka Pracownia Programów Edukacyjnych i Współpracy z Przemysłem / Katedra Mebla / Wydział Architektury i Wzornictwa / Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu /facebook.com/pracownia.PEP 21. edycja PE-P realizowana jest przez prof. Katarzynę Laskowską i as. Joannę Lisiecką z Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, we współpracy z as. Joanną Leciejewską z Katedry Projektowania Mebla; ad. Filipem Wierzbickim-Nowak oraz as. Krzysztofem Mętlem z Wydziału Malarstwa i Rysunku. Partnerami 21. edycji PE-P są: Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren w Miliczu, Deftrans, Schattdecor, EGGER, Ridex, partnerem wspierającym jest Szkoła Podstawowa Specjalna nr 107 im. Arkadego Fiedlera w Poznaniu, patronem medialnym jest BIZNES.meble.pl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTEwNTc3Nw==