Miesięcznik "BIZNES meble.pl" czerwiec-lipiec 2021

48 branża • wywiad biznes.meble.pl | czerwiec-lipiec 2021 Z apewne nie wszyscy, nawet Państwa klienci, znają pocho- dzenie nazwy JAF. Wyjaśnijmy zatem, że są to inicjały Josefa i Anto- nii Frischeis, którzy kilka lat po drugiej wojnie światowej założyli pod Wied- niem niewielką, rodzinną firmę. Wspo- minamo tym, bo chciałbym zapytać, na ile te wartości firmy rodzinnej sprzed ponad 70 lat są w firmie JAF – aktu- alnie już dużej, globalnej korporacji – obecne dzisiaj? Wewnętrznie korporacją się nie czujemy, bo nie pracujemy według procedur przypi- sanych dla tego typu organizacji. Składa- ją się na to przede wszystkim dwa czynniki – partnerstwo w biznesie i otwarta komu- nikacja. Odczuwamy za to globalny zasięg i możliwości, które daje współpraca z inny- mi oddziałami na całym świecie. Natomiast biznes cały czas jest w rodzinnych rękach. Rok temu odszedł Johann Frischeis, który był synem założycieli Josefa i Antonii. Był to niekwestionowany współtwórca między- narodowej potęgi JAF oraz wieloletni lider branży. Pożegnaliśmy go wszyscy z bólem, a firmę z powodzeniem prowadzą dalej jego dzieci. Także rodzinną atmosferę czuć na- wet w lokalnych placówkach. Zresztą JAF od zawsze starał się krzewić coś więcej niż tyl- ko biznes.Również i my w JAF Polska wspól- nie wdrożyliśmy wartości, które na co dzień kultywujemy we wszystkich oddziałach. Są to wysoka jakość, radość z pracy, wzajemny szacunek, ciągły rozwój i dbałość o środowi- sko naturalne. Na początku lat 90. JAF rozpoczął eks- pansję poza Austrię. W ciągu kilkuna- stu lat powstały oddziały w Niemczech, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Chor- wacji, Rumunii, Ukrainie, Bośni i Her- cegowinie. W Polsce firma pojawiła się dopiero w 2008 r. Dlaczego tak późno? Czyżby największy rynek Europy Środ- kowo-Wschodniej nie był wcześniej dla JAF zbyt atrakcyjny?
 Jeśli już, to w Polsce pojawiliśmy się w 2005 roku – za sprawą sprzedaży przez przedstawiciela. Już wtedy obsługiwali- śmy bardzo dużych, a wręcz kluczowych klientów z branży meblarskiej. Głównym produktem w naszym obiegu były wów- czas okleiny naturalne z Salzburga. Branża mocno się rozwijała, co potwierdza hossa z lat 2005-2008. Naturalnym krokiem było utworzenie lokalnego oddziału. Austriacy stwierdzili, że warto wejść ze swoim serwi- sem, bo najzwyczajniej —mieli od kogo za- cząć. W ten sposób powstał pierwszy zespół JAF Polska, który od początku miał zaufanie centrali i dobrze sobie radził. Za to wcześniej był to w dużej mierze rynek zakupowy dla Austriaków. Kupowa- li sklejki, płyty, ale nie mieli jeszcze ludzi, którym mogliby powierzyć rozkręcenie od- działu… co na obcym rynku nie jest wcale takie proste. Na ile JAF Polska jest w swoich działa- niach niezależny od firmy-matki? Czy działalność JAF Polska ogranicza się wyłącznie do rynku polskiego, czy firma działa także poza Polską, np. na rynkach, na których centrala JAF nie ma swoich przedstawicielstw? Wewnątrz firmy naczelną zasadą jest za- sada lojalności. Każdy oddział zaopatruje Magdalena Andrearczyk, dyrektor JAF Polska, o JAF Polska w strukturze firmy JAF, dywersyfikacji klientów i aktywności w świecie wirtualnym. są dla nas ważne Rozmawiał: Marek Hryniewicki Wszystkie branże

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=