Miesięcznik "BIZNES meble.pl" czerwiec-lipiec 2018

branĝa X analiza 44 BIZNES meble.pl [ czerwiec-lipiec 2018 R ozwój firmy wymaga ciągłego tworzenia lub pozyskiwania oraz wykorzystywania no- wej wiedzy. W szcze- gólności poszukiwane są przydatne informacje technologiczne – dotyczące technik produkcji, stosowa- nych maszyn, materiałów, komponentów; a także biznesowe – obejmujące sposoby zawierania umów z kontrahentami lub podwykonawcami, księgowość, sprawy zatrudniania pracowników, logistyki pro- dukcji i sprzedaży czy promocji. Nowa wiedza potrzebna jest w każdej fazie roz- woju przedsiębiorstw i we wszystkich sektorach gospodarki: zarówno w przemy- słachhi-tech i innowacyjnychusługach, jak i przemysłach niskiej czy średnio-niskiej techniki – do których najczęściej zalicza się przemysł drzewny i meblarski. Źródła wiedzy nie są stałe: wraz z postępem tech- nologii informacyjno-komunikacyjnych (sektora ICT) pojawiają się nowe, a wyko- rzystywane wcześniej tracą na znaczeniu. Zagadnienie to znajduje się w kręgu zain- teresowań zarządzania wiedzą – rozwijają- cej się dziedziny nauk ekonomicznych. SKĄDWIEDZA? Źródła wiedzy technologicznej i biz- nesowej wykorzystywanej przez firmy podzielić można na wewnętrzne – znaj- Za najważniejsze źródło wiedzy służące rozwojowi i dostosowywaniu do zmian rynkowych przedstawiciele firmmeblarskich uznają kreatywność i pomysły pracowników oraz wyszukiwarki internetowe. Pomimo rozwoju nowoczesnych technologii wciąż wiele firm uznaje za przydatne tradycyjne źródła, takie jak uczestnictwo w targach, konferencjach i imprezach branżowych, a także prasa specjalistyczna. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki nr NCN/2015/17/N/HS4/00205 pt. „Przepływy wiedzy w klastrach meblarskich w Polsce i na obszarze„TrzecichWłoch”. (BEZ)CENNA WIEDZA WSPÓŁCZESNE ŹRÓDŁA WIEDZY WYKORZYSTYWANE PRZEZ FIRMY MEBLARSKIE DR INŻ. WOJCIECH DYBA Autor jest pracownikiemUniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Geografii Społeczno- -Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej. ½RÓD’A WIEDZY TECHNOLOGICZNEJ IbBIZNESOWEJ WYKORZYSTYWANEJ PRZEZ FIRMY Kategoria ěródeï wiedzy Grupa ěródeï • Doradztwo, ekspertyzy ibszkolenia ğrm zewnÚtrznych • Oferty przesyïane lub przedstawiane przez ğrmy zewnÚtrzne • Szkolenia organizowane przez izby handlowe, agencje rozwoju regionalnego lub inne instytucje publiczne • Wspóïpraca zbjednostkami naukowymi, uczelniami • Uczestnictwo wbtargach, konferencjach ibimprezach branĝowych • Prasa specjalistyczna, informatory branĝowe • Wyszukiwarki internetowe • Wïasny dziaï badañ lub designu, kreatywnoĂÊ ibpomysïy kierownictwa lub pracowników • Porównywanie zbofertÈ lub funkcjonowaniem innych, podobnych ğrm • Rozmowy lub kontakty zbpracownikami innych ğrm • Badania satysfakcji lub ankiety wĂród klientów • Nowi pracownicy • Umowy ibwspóïpraca zbinnymi ğrmami Profesjonalne ğrmy konsultingowe Instytucje publiczne ibplacówki badawcze Wydarzenia branĝowe, materiaïy prasowe ibinternetowe Zasoby ibstrategiczne decyzje dokonywane przez pracowników ğrmy dujące się w samej firmie, a także ze- wnętrzne – pochodzące z jej otoczenia. Wśród tych pierwszych znajdują się m.in. pracownicy z posiadanymi przez siebie informacjami i umiejętnościami, systemy przechowywania danych i zarządzania, instrukcje postępowania, bazy danych klientów. Pracownicy firm mogą również brać aktywny udział w poszukiwaniu wie- dzy – np. poprzez porównywanie z ofertą lub funkcjonowaniem innych podobnych firm, nawiązywanie umów lub niefor- malnych kontaktów z innymi przedsię- biorstwami, czy przeprowadzając ankiety i badania satysfakcji wśród klientów. Źró- dła zewnętrzne można z kolei podzielić na trzy podstawowe grupy: profesjonalne firmy konsultingowe, instytucje publicz- ne i placówki naukowo-badawcze oraz wydarzenia branżowe, materiały prasowe i internetowe. Lista może nie wyczerpywać wszyst- kich źródeł wiedzy wykorzystywanych w działalności gospodarczej przez firmy, jest jednak wystarczająca jeśli chodzi o meblarstwo. KLASTRY MEBLARSKIE Rozmieszczenie przestrzenne firm meblarskich jest nierównomierne, co

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=