NA WYMIAR 1/2021

66 na wymiar inspiracje // Skarby ziemi Coraz częściej zapraszamy do naszych domów wyroby ceramiczne i przedmioty inspirowane ziemią. Naturalne produkty pozytywnie wpływają na samopoczucie, bo pozwalają czuć bliskość natury. Mają też wymiar artystyczny. A to kolejny, jeszcze wyższy poziom odczuwania. Tekst: Diana Nachiło J edną z najciekawszych artystek ceramiczek jest Alicja Patanow- ska. Wśród jej najbardziej znanych projektów jest „Errorica” produkowa- na przez Studio Ali. Kolekcja pokazu- je jakie piękno tkwi w braku perfekcji, w błędach technicznych pojawiających się podczas produkcji ceramiki. Arkadiusz Szwed w swojej pracy artystycznej stara się szukać własnej drogi, przełamywać istniejące wzorce i schematy, wprowadzając element za- bawy i zaskoczenia do całego procesu projektowego, w efekcie czego uzysku- je bardzo żywe, nieregularne struktu- ry. Naczynie ceramiczne, które w za- łożeniu ma być użytkowe, staje się nieoczywistym obiektem, uzupełnie- niem wnętrza, intryguje swoim kształ- tem, pobudza wyobraźnię odbiorcy. Splot okoliczności oraz opowieść, któ- ra stoi za obiektami, zarówno w ca- łej twórczości Arkadiusza, jak i w przy- padku kolekcji „Bumps 2.0” – są bardzo ważne. Kulki, które odegrały istotną rolę w trakcie formowania kształtu na- czynia to nic innego jak pozostałości po dezodorantach, które przyjaciel artysty gromadził latami bez powodu. Z per- spektywy czasu, można powiedzieć, że czekały one na swój moment w histo- rii. Finalnie, stały się one motorem do działania, ale przede wszystkim nowym narzędziem pracy w procesie będącym sygnaturą twórczości artysty. „Bumps 2.0” Arkadiusza Szweda to zestaw obiektów ceramicznych, które powstały w wyniku eksperymentu z nową, autorską techniką odlewania porcelany. Polega ona na nałożeniu warstwy elastycznego materiału na wykonany wcześniej prosty model gipsowy; pod którą wsuwane są plastikowe kulki, dające swobodę formowania kształtu naczynia. Tak przygotowany model podlega kolejnym procesom odlewniczym, a efekty pracy są zupełnie przypadkowe. Technika ta pozwala na modelowanie metodą podobną do tej, jaką dają narzędzia do obróbki 3D, jednak w tym wypadku jest to sposób w 100% analogowy. „HopOnTop”, główny projektant: Magdalena Gazur, strategia komunikacji: Katarzyna Świętek, producent: Huta Julia w Piechowicach.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=