Miesięcznik "BIZNES meble.pl" październik 2021

6 BIZNES.meble.pl | październik 2021 felieton • wiktorski o gospodarce W irtual. Można powiedzieć, że urodziłem się w czasach przed internetowych. Pierwszy komputer dostałem dopiero w wieku 7 lat – był to 8-bitowy ZX Spectrum. Pierwsze zajęcia z Internetem miałem prawdopodobnie w 1994 r. w liceum. Dopiero od 2007 r. mam nieograniczony dostęp do Internetu – zawsze online. Piszę o tym dlatego, żeby odróżnić się od pokolenia Z, które urodziło się już w całkowicie „onlajnowym” świecie i dla których świat wirtualny jest integralną częścią normalnego świata. To ja niepotrzebnie rozdzielam świat na realny i wirtualny. To błąd wynikający z mojego cyfrowego niedorozwinięcia. Świat jest jeden i ma obecnie bardzo fajne cyfro- we rozszerzenie, które można udoskonalać, jak kolejne wersje smartfonów. Tak samo jak elektryczność jest elementem świata, w którym żyjemy, tak samo wszelkie nasze do- świadczenia bazujące na cyfrowych usługach. Metavers. Będzie nowym wymiarem korzystania z cyfrowego świata. Koncepcja Meta- vers polega na integracji cyfrowych światów, które tworzone przez internetowych gigantów, takich jak Facebook, Google, Apple, Fortnite, Roblox, Mojang i wielu innych, obecnie funk- cjonują osobno. Znacie w ogóle te nazwy? Mają setki milionów użytkowników, którzy bawią się, grają, tworzą, pracują, wydają lub zarabiają prawdziwe pieniądze. Mają usługi, z których można korzystać za pomocą smartfona, komputera, ale ich efekty mogą być nie tylko wirtu- alne, ale również całkowicie namacalne. W czasach mojej młodości największe stworzone przez dziesiątki godzin cyfrowe imperium mogło upaść wraz z przerwą w dostawie prądu, uszkodzeniem dyskietki, awarią komputera. Dziś wszystko ląduje w chmurach, wielokrotnie zabezpieczonych. Mogą być podłączone do nich miliony różnych aktywnych końcówek wy- konujących działania. Od prostego włączania i wyłączania światła, przez sprawdzanie po- gody na Malediwach za pomocą kamer online, po sterowanie elektrowniami atomowymi. Połączenie cyfrowych instancji raz jeszcze przemebluje nasz świat. Będzie można wymie- niać się artefaktami, tworzyć hybrydowe historie, obracać swobodnie wirtualnymi dobra- mi płynnie wymienialnymi na tradycyjne. Ludzie będą się posługiwać cyfrowymi avatarami umożliwiającymi wierne symulowanie spotkań, narad, zabaw w różnych miejscach i czasie w zależności od potrzeby czy fantazji twórców. Meble. Co to ma wspólnego z meblami? Z jednej strony szeroko rozwinie się cyfrowe od- bicie tradycyjnych produktów – więc również i mebli. Z drugiej, będzie można tworzyć meble w formie cyfrowej, a następnie drukować je na drukarkach 3D w dowolnym miejscu na świe- cie. Z trzeciej, w końcu będzie można użyć cyfrowego świata do opowiadania i prezentowania fizycznych obiektów. Po czwarte zmieni się handel z e-commerce na virtual-commerce. I tak dalej, i tak dalej... Kolejne zastosowanie będzie można mnożyć w nieskończoność. Puenta. Pandemia COVID-19 spowodowała niespotykane przyspieszenie w cyfrowych technologiach i ograniczyła mobilność ludzi. Czy to dla bezpieczeństwa, czy dla wygody i oszczędności znaczną część spotkań biznesowych przenieśliśmy na platformy konferencyj- ne. Powstały wirtualne targi – ale na nich nikt nie pokazywał nowości, bo nie miał jak – tyl- ko podtrzymywał relacje. Wyobraźcie sobie moje zdumienie, kiedy VMG Expo zaprezentowa- ło podczas webinarium OIGPM wirtualny salon! Taki, do którego możesz zaprosić klientów na spotkanie online – niby jak na zoomie czy teams, ale z doskonałą oprawą wizualną prze- strzeni, mechaniką swobodnego przemieszczania się i możliwością prezentacji nowych mo- deli mebli, akcesoriów czy czego tylko sobie wymarzysz. Czy to jeszcze gra czy rzeczywistość? Chodzisz, rozmawiasz, oglądasz – twój mózg przestaje rejestrować, że tak naprawdę siedzisz na fotelu przed ekranem komputera. Niezwykła i zupełna zmiana doświadczenia. Jestem przekonany, że wkrótce cyfrowe kopie swoich tradycyjnych showroomów będą mieli wszyscy znaczący gracze. Metavers jest bliżej niż myślicie. Przygotujcie się! q Nowy wymiar Świat wirtualny to już nie tylko gry i zabawy, ale prawdziwa przestrzeń, którą wykorzystuje biznes. Przemysł meblarski też. dr inż. Tomasz Wiktorski Autor jest ekspertem i konsultantem, właścicielem B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=