Miesięcznik "BIZNES meble.pl" maj 2021

wiadomości • branża 8,8 mld zł wyniosło – wg danych GUS – dodatnie saldo polskich obrotów handlu zagranicznego w styczniu-lutym br. (złożyły się na nie 185,6 mld zł w eksporcie i 176,8 mld zł w imporcie) 4.694,9 tys. podmiotów gospodarki narodowej, tj. o 0,3% więcej niż miesiąc wcześniej i 3,5% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. wpisanych było pod koniec marca 2021 r. do rejestru REGON Optymistyczne prognozy dla branży mebli biurowych Raporty PKO Banku Polskiego i Interconnection Consulting pokazują, że epidemia COVID-19 doprowadziła w ubiegłym roku do znacznego spadku sprzedaży w branży meblarskiej w Europie Zachodniej i Środkowej. Wyniósł on ok. 6,5%. Najdotkliwiej kryzys odczuł rynek mebli biurowych, który w analizowanym okresie stracił 23,7% wartości. Spadki w sprzedaży w dużo mniejszym stopniu dotyczyły Polski. Wyniosły zaledwie 0,1% dla ogól- nej branży meblarskiej, natomiast rynek mebli biuro- wych nie zanotował żadnych strat. Polscy przedsię- biorcy skorzystali na intensyfikującej się w krajach Europy Zachodniej i Środkowej w związku z pandemią oszczędności. Straty w sprzedaży na rodzimym ryn- ku rekompensowali działalnością eksportową. Takie rozwiązanie nie tylko pozwoliło wielu polskim produ- centom uniknąć strat, ale także, niekiedy, wygenero- wać dodatkowe zyski. Przykładem jest firma Maro Of- fice Furniture, która w 2020 r. zanotowała wzrosty we wszystkich obszarach swojej działalności. Wiele firm, szczególnie w krajach Europy Za- chodniej, zaczęło w czasie kryzysu szukać produk- tów o bardzo dobrej jakości i jednocześnie niższych cenach w stosunku do oferty rodzimych producen- tów. Zjawisko to pozwoliło nam dotrzeć do większej liczby odbiorców z zagranicy, co przełożyło się na 40% wzrost sprzedaży naszych produktów na ryn- kach eksportowych. Dzięki temu 15% spadku sprze- daży w Polsce nie było dla nas tak bardzo odczuwal- ne i możemy się pochwalić wzrostami w całej firmie. Rynki o największej prognozowanej przez nas dyna- mice wzrostu konsumpcji mebli biurowych w Euro- pie to Rumunia, Węgry, Czechy czy Holandia. Cały czas należy też mocno budować sprzedaż do Wiel- kiej Brytanii i Niemiec. To z tych krajów płynie do nas w ostatnim, trudnym pandemicznie czasie najwię- cej zapytań o duże projekty wyposażania powierzch- ni biurowych – wyjaśnia Monika Kochalska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Maro. Pozytywne prognozy Dalszemu rozwojowi działań eksportowych pol- skich producentów mebli sprzyjać będzie odbudowa rynku europejskiego. Prognozy obydwu raportów są optymistyczne. Zgodnie z nimi, w okresie od 2021 do 2023 r. przychody ze sprzedaży mebli będą ro- sły średnio rocznie o 4,3% r/r, przy czym najszybciej i najdynamiczniej będzie rozwijał się segment me- bli biurowych. Jeśli operujący w tym segmencie pol- scy przedsiębiorcy będą potrafili dostosować swo- ją działalność do nowej rzeczywistości biznesowej, a ofertę do zmieniających się pod wpływem epide- mii potrzeb konsumentów, mają szansę na dalszą ekspansję, która w dłuższej perspektywie objąć mo- że także inne dynamicznie rozwijające się rynki, na przykład amerykański. Innowacyjne podejście, do- skonała jakość produktów i konkurencyjne ceny już teraz przykuły uwagę kupców z krajów Europy Za- chodniej. Zainteresowanie polskimi produktami ma szansę się utrzymać, ale producenci, chcąc uczest- niczyć w prognozowanym rozwoju branży, muszą do- stosować swoje portfolio do zrewidowanej podczas pandemii struktury popytu. Analitycy Interconnection Consulting sugerują, że wzrosty sprzedaży dotyczyć będą przede wszyst- kim przedsiębiorstw elastycznych, nastawionych na innowacje i otwartych na zmiany. Wśród rozwijają- cych się aktualnie trendów, na które warto zwrócić uwagę, prym wiodą rozwiązania mobilne, dzięki któ- rym przestrzeń biurowa może być łatwo przearan- żowana, a jej funkcjonalność dostosowana do bie- żących potrzeb zespołu. Inne ważne zjawiska, ob- serwowane na rynku, to wzrost zainteresowania ściankami działowymi, pozwalającymi zapewnić większy dystans społeczny w pracy, a także mebla- mi ergonomicznymi, przyczyniającymi się do reduk- cji stresu i poprawy samopoczucia użytkowników. Polscy przedsiębiorcy już dziś obserwują zmiany w portfelu zamówień i traktują je w kategoriach kie- runkowskazów dla dalszego rozwoju. q r e k l a m a 23,7% wartości stracił rynek mebli biurowych w Europie Zachodniej i Środkowej w 2020 r.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODEyNDg=